24.05.2011

SAVNET: LANGSOM TID

Belønning utloves.

Langsom tid, tidl. kjent tidsform, ikke-stressende bruk av tid, fortsatt nokså alminnelig på 1990-tallet, forsvant gradvis med innføringen av tidsklemmen, internett og multitasking på 2000-tallet. Typiske langsomme sysler; lese bok, lese høyt for barna, skrive brev, lime inn bilder i album, se på gamle bilder, skrive ned sine innerste tanker – bare for seg selv (NB. dette var før bloggen ble oppfunnet), reparere klær med hull eller rift – selv!, lage mat uten hjelp av halvfabrikata, sitte stille et sted uten å gjøre noe annet enn å sitte stille et sted, vente på at bollene i ovnen skal steke – uten å gjøre annet i ventetiden. I det hele tatt langsom tid er ting som tar tid. Gjerne det motsatte av effektiv tid. Skal visstnok gjøre godt.

Mine ord i Jeanette Lundes utforming i e-magasinet 2 BY FRYD. Gammelt nytt - siden magasinet kom ut i 2010, men hva så? Langsom tid betyr også å ta seg tid til å lese ting om igjen!  

Les den andre siden her. 



4 kommentarer:

Brigg sa...

fint.
egentlig er jeg ganske glad over at jeg ikke kjeder meg mer. det var så kjedelig.
nå forter jeg meg langsomt.

Portofritt sa...

He he. Sant nok at kjedelig kan være kjedelig. Men det er jo nettopp da en plutselig kan glimte til med å komme på noe lurt - bare for å slippe å ha det kjedelig...

Men jeg tviler på at du trenger å kjede deg for å få til det. En må vel kunne si at du er over snittet kreativ? ;)

Jeg er for øvrig for å forte seg langsomt.

Brigg sa...

sant og visst. var nok mine kjedelige timer som fikk meg på kreative tanker:-) det,også min kreative bestemor som aldri lot oss se på tv når vi kjedet oss.

håper vi sees glansdagen!

erleichda sa...

Jeg likte veldig mye det du har skrevet. Det minner meg på meg selv og det får meg til å ha mindre dårlig samvitighet for at jeg synes livet går alt for fort- at det er alt for mye å gjøre ( mye som ikke er akkurat så kreativt og som regel en repetisjon av segselv ) og at jeg savner å kjede meg lit...