04.12.2008

Savn i snøen - eller kunsten å sette ut mamma

I går fikk jeg erfare det alle foreldre selvsagt vet, også jeg (egentlig), nemlig at det ikke er lurt å gå forbi barnehagen mens ditt barn er ute og leker i snøen - hvis det er samme barnehagen vel og merke. Det hjelper ikke engang å advare på forhånd. "Hvis du ser mamma gå forbi barnehagen etterpå så kan du ikke være med hjem, for da må mamma rekke en buss. Hun skal nemlig på jobbintervju".

"Neida, mamma, jeg tenker ikke på det," svarte 5-åringen snusfornuftig. "Jeg er er sikkert bak barnehagen og kaster snøball jeg, mamma." Det siste var kanskje ikke like snusfornuftig, men det skulle i alle fall ikke være noe problem. Han ville jo ikke se meg uansett.

Men det gjorde han. Først begeistret vinking på langt hold. Så en klem ved porten. Det hadde jeg tid til. Så et realt grep i jakka mi med krav om å bli med hjem. Han dro meg mot gittrene i porten. Det hadde jeg ikke tid til. Jeg rakk likevel bussen - med god hjelp (rå makt) av de snille barnehagetantene. Attpåtil måtte jeg vente noen minutter. Bussen som skulle den andre retningen kom først. Og hele tiden satt min lille prins ved porten og kikket lengselsfullt ned til bussholdeplassen. Jeg visste ikke riktig hva som var det rette å gjøre, men jeg endte med å prøve å skjule meg inne i skuret, for å ikke "gni det inn" og for å se om han da ville fortsette med akingen. Det gjorde han ikke. Han satt pal og stirret.

Kanskje ikke den ideelle oppvarmingen til et jobbintervju. Verdens slemmeste mor. På vei til møte for å skryte om seg selv.

Vel hjemme igjen, rundt middagsbordet, ble det lille treffet et samtaletema. Da påsto han kjekt at han bare hadde tulla. Jeg spurte om han visste at jeg ikke tok den første bussen, og må innrømme jeg følte meg lettere teit da han svarte "Jaaa, jeg så jo halve hodet ditt i busskuret, mamma!"

3 kommentarer:

Kardemomme sa...

Smiler gjenkjennende her! Håper intervjuet gikk bra likevel..
Typisk at det skjer slike småting på det mest ubeleilige tidspunkt..
Tror barn vet hvordan de skal manipulere oss fra ganske tidlig alder :)
Ønsker deg en fin fredag :)

Kardemomme sa...

Skjønner at du velger mannen din, selv om jeg innimellom godt kunne ha tvilt hihi!!!
Sånn er det bare innimellom..Man kunne byttet de mot en kakkerlakk ;)

Kaspara sa...

Hei Heidi
Håper jobbintervjuet gikk ordentlig fint alikevel! Gjenkjenner også historien du skriver på en så skildrende og fin måte. Vi hadde fastlegen som nabo til barnehagen ungene gikk i, og det var et par episoder rundt dette i åras løp, hvor jeg skulle rett på jobb etter å ha fått ny resept på allergimedisiner. Ikke så lett det heller!
Du må absolutt få inn tallerkenhyller fra verandaen og svinge malekosten!!! De kan jo omtrent brukes på alle rom disse hyllene. De er jo superfine på barnerom også, så får man f.eks. frontet bøkene.
Så morsomt om du skulle komme innom markedet da! Så at det var meldt regn og overskyet i morgen, dessverre. Jeg ber til værgudene og trygler om litt samarbeid her. Søndag er det imidlertidig meldt strålende vær.
Ha en nydelig fredag! Klem fra Kaspara